Ju­na­lii­ken­ne ha­pe­roi­tuu Kes­ki-Suo­mes­sa

Piirihallituksen kannanotto 15.10.2015
junarata
Keski-Suomen Vasemmiston piirihallitus vastustaa liikenneministeriön ja VR:n hankkeita lopettaa paikallisjunaliikenne Seinäjoki – Jyväskylä – Haapamäki – Orivesi radoilla.

Alueellinen paikallisjunaliikenne on tähän saakka mahdollistanut toisen asteen ja yliopisto-opiskelun esimerkiksi Tampereella, Keuruulla, Ähtärissä, Orivedellä ja Seinäjoella.  Opiskelijat joutuvat junavuorojen lakkauttamisen takia muuttamaan keskuspaikkakunnille. Monissa tapauksissa tästä voi nousta kynnys opintojen jatkamiselle. Piirihallitus hämmästelee keskustapuolueen ja perussuomalaisten vaivatonta mukautumista kokoomuksen ajamaan syrjäseuduista viis politiikkaan.

Samaan vähävaraisten matkailua halveksivaan toimintaan kuuluu IC-junavuorojen lakkauttaminen ensin klo 8.00 etelänjunan ja nyt aikataulujen muuttuessa myös klo 14. IC etelään jää pois. Molemmat junat olivat erityisesti opiskelijoiden ja eläkeläisten suosiossa halvempien hintojen vuoksi.

Paikallisliikennettä käyttävät monet työmatkaliikenteen tai asioimisliikenteenä. Erityisesti autottomille vanhuksille edullinen junaliikenne on mahdollistanut asumisen keskustaajamien ulkopuolella.  Ministeriön linjaus on vakavassa ristiriidassa vanhusten kotona-asumistavoitteiden kanssa.

Paikallisen junaliikenteen lopettaminen on myös epäonnistunut ympäristöteko joka vähentää mahdollisuuksia julkisen liikenteen käyttöön maaseudulla ja poistaa mahdollisuuden asua ilman omaa autoa monilla paikkakunnilla.  Hallituksen tulisi näiden vähentämispyrkimysten sijaan etsiä mahdollisuuksia lisätä käyttäjiä ja vahvistaa henkilöliikenteen lisäksi mm. rahtiliikennettä radoilla. Uudet puuinvestoinnit muun muassa Äänekoskelle olisivat ympäristösyistäkin syytä koota ratojen varteen jatkokuljetettavaksi.

Jyväskylässä 15.10.2015

Piirihallitus