Kes­ki-Suo­men Va­sem­mis­ton ke­vät­pii­ri­ko­kous la 29.4.17

Keski-Suomen Vasemmiston piirikokous kokoontui hyväntuulisissa merkeissä Palokan Tarmolassa piirikokoukseen. Kokouksen aluksi kansanedustaja Jari Myllykoski kiinnitti kultaisen ansiomerkin Matti Vesa Volaselle.
Kannatuksen nousu prosentilla vuoden 2012 kunnallisvaaleista, useat uudet valtuutetut kunnissa joissa viime kerralla ei valtuutettuja ollut ja monin paikoin uusien jäsenten esiinmarssi siivitti hyväntuulista kokousväkeä. Kansanedustaja Jari Myllykoski kävi läpi Sipilän hallituksen puoliväliriihtä ja keskiasteen koulutuksen tilaa sekä työttömien aseman heikennyksiä. Piirikokouksen keskustelussa naurua herätti laskelma, jonka mukaan keskisuomalaiset työttömät tulevat (mikäli viidentoista hakemuksen kuukausivaade toteutuu) lähettämään 350 000 hakemusta kuukausittain, eräät kuuntelijat epäilivät päätöstä piilotueksi postille ja puhelinyhtiöille.
Piirikokous keskusteli tulevista maakuntavaaleista ja sen teemoista. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen tulee olemaan hallitseva teemana, mutta Keski-Suomessa varmasti maakunnan systemaattinen unohtaminen väylämäärärahoissa ja  valtion toimintojen sijoittumisessa sekä koulutuksen aliarvostamissa puhutti. Erityisesti hämmästeltiin hallituspuolueiden kansanedustajien täydellistä kyvyttömyyttä puolustaa omaa maakuntaa mitenkään.

JULKILAUSUMA

Hallitukselta tasa-arvon perusasiat hukassa

Keski-Suomen Vasemmisto esittää vakavan huomautuksen hallitukselle tasa-arvoisen politiikan puuttumisesta kaikilla sen toiminnan tasoilla ministeripestien täytöstä, kansalaisia koskevasta lainsäädännöstä ja maakuntien tukemisesta lähtien. Erityisen hukassa hallitus tuntuu olevan arjen ja elinkeinoelämän asiantuntemuksessa, mutta myös yritystoiminnan perusasioiden ymmärtämisessä.

Tasa-arvo unohtui hallitukselta kokonaan viimeisimmässä ministerikierrätyksessä. Samaan aikaan, kun maakunnissa kuntavaalien jälkeen etsitään kunnallisiin elimiin edustajia tarkasti tasa-arvolakia noudattaen, on meillä yhtäkkiä Suomen hallituksessa 12 miestä ja vain 5 naista.

Myös maakuntien kehittämisen tasa-arvo on hallitukselta unohtunut. Keski-Suomi jäi puoliväliriihessä vaille kehittämispaukkuja. Vuonna 2014 valmistuneen liikenteen korjausvelkaraportin julkaisusta saakka vaadittuja tierahoja ei vieläkään Keski-Suomeen löytynyt. Maakuntamme on saanut rahaa Äänekosken biotuotetehtaan tuomien tarpeiden takia muutaman risteyksen parantamiseen ja Jyväskylä-Äänekoski -junaradan sähköistämiseen. Rahaa kipeästi kaivattuun, liikenneturvallisuutta parantavaan Kirri-Tikkakoski -moottoritien rakentamiseen ei ole saatu. Sen kummemmin rahaa ei ole ratakorjauksiin, joilla nopeutettaisiin ympäristöystävällistä liikkumista ja hyödykkeiden kuljettamista Keski-Suomen ja pääkaupunkiseudun välillä.

Työllistämisvaikutusten lisäksi väylähankkeet tukisivat maakunnan kehittämistä. Onhan nähtävissä, kuinka merkittäviä kasvukäytäviä syntyy joka puolella maata erityisesti sujuvien liikenneväylien varteen.

Kun biotuotetehtaalle ajaa puutavararekka kahden minuutin välein, ja valmista sellua lähtee Vuosaaren satamaan kuusi junalastillista päivässä, on nelostielle tai takkuilevalle Jyväskylä-Tampere -radalle todella vaikeaa mahtua. Hallituksen puoliväliriihen rahat menivät taas pääministeri Sipilän kotiseudulle Oulun satamaan ja Helsingin Vuosaareen. Liikenneministeri Bernerin esitykset Keski-Suomen liikenteen kehittämisestä jäivät lehtitietojen mukaan sivupöydälle.

Maamme perusrakenteiden murentamiseen liittyy myös järjetön koulutuksesta leikkaaminen. Lukiokoulutuksen ahdinko nousi aktiivisen opiskelijaliikkeen ansiosta otsikoihin Jyväskylän surkean tilanteen takia. Vielä suuremmissa vaikeuksissa koko maakunnassa on kuitenkin ammatillinen koulutus, jonka hallitus on leikannut niin huonoon kuntoon, että jäljellä on enää luuta ja nahkaa. Työttömyyden vähentämisen kannalta koulutus on ennaltaehkäisevä ja kilpailukykyä lisäävä investointi.

Jyväskylässä 29.4.2017

Keski-Suomen Vasemmistoliitto