Kes­ki-Suo­mi tar­vit­see vah­vem­paa pa­nos­ta osaa­mi­seen

Keski-Suomen Vasemmiston kannanotto 1.9.2018

Keski-Suomen Vasemmisto vaatii eduskuntaa perumaan koulutusleikkaukset ja panostamaan sivistykseen ja koulutukseen. Palokassa kokoontunut piirin hallitus arvioi, että hallituksen viimeinen budjettiesitys ei riitä korjaamaan aiempien päätösten tuhoja maamme koulutusjärjestelmälle.

– Esimerkiksi yliopistojen valtionrahoitus on alle vuosikymmenen alun tason, vaikka opetuksen ja tutkimuksen kehittäminen vaatisi jatkuvia panostuksia, piirihallitus toteaa.

Talousarvioesityksessä valtionrahoituksen määrärahat ovat jopa hieman alemmat kuin aiempana vuonna, vaikka muuten budjetissa on noudatettu aiempia vuosia löyhempää menokuria. Piirihallituksen mukaan lisäpanostus toisen asteen koulutuksen oppimateriaaleihin on tervetullut asia, mutta korkeamman opetuksen osalta budjetti on pettymys.

– Vahvan korkeakoulutuksen maakuntana Keski-Suomi kaipaa rohkeaa lisäpanostusta korkeakoulujen rahoitukseen, jotta parannetaan tieteen tekemisen ja opiskelun edellytyksiä.

– Koulutus on investointi tulevaisuuteen, siksi siihen kannattaa panostaa ja leikkaukset perua. Innovaatioiden painottaminen juhlapuheissa on nurinkurista, jos tieteen tekemisen perusedellytykset eivät ole kunnossa. Vasemmistoliitto on esittänyt eduskunnan vaihtoehtobudjetissaan tälle vuodelle yliopistojen valtionosuuksien korottamista 80 miljoonalla eurolla. Panostukset koulutukseen ja hyvinvointiin voitaisiin rahoittaa esimerkiksi pääomatulo- ja osinkoverouudistuksella ja harmaan talouden torjunnan tehostamisella.