Kes­ki-Suo­men Va­sem­mis­to vah­vis­tu­nut

Keski-Suomen Vasemmiston piirikokous Muuramen kunnantalolla 9.4.2016

Keski-Suomen Vasemmisto vahvistunut!12985566_1050439191696436_6926771364603735050_n

Keski-Suomen Vasemmiston piirikokous pui tuvantäydellä joukolla poliittista tilannetta ja kävi läpi edeltäneen vuoden nousut ja laskut. Vaaleissa koetuista takaiskuista on toivuttu ja koko järjestö kurottaa eteenpäin. Keski-Suomessa puolueeseen on liittynyt runsaasti uusia jäseniä ja osa heistä osallistui aktiivisesti piirijärjestön vuosikokoukseen Muuramen valtuustosalissa. Kokousta johtanut puheenjohtaja Eila Tiainen näki nykyisen poliittisen suuntauksen haastavan vasemmistoa aiempia hallituksia paljon kovempaan toimintaan. Kokouksen aluksi kokous kunnioitti kansanedustaja Pekka Leppäsen poismenoa hiljaisella hetkellä.

Piirikokous asettui tukemaan yksimielisesti Sumiaisiin paluumuuttaneen paperiliiton palkkasihteerin Juho Kauton ehdokkuutta Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi. Kokouksessa mukana ollut kansaedustaja Hanna Sarkkinen toivotti Juhon mukaan. Oulun piirijärjestö asetti jo aiemmin Sarkkisen varapuheenjohtajakisaan.

Vilkas keskustelu lainehti laboratorioaikojen tilausmahdollisuuksista aina päivän politiikan tiukkoihin käänteisiin. Eniten kokousta puhutti hallituksen sote-esitys.

Terveyspalveluiden yhtiöittäminen tuhoaa Sote – uudistuksen

Keski-Suomen Vasemmiston mielestä terveyspalveluiden yhtiöittäminen tuhoaa SOTE – uudistuksen, vaikka uudistuksen tavoitteena oli tasa-arvoiset ja kustannustehokkaat palvelut.

Maan hallituksen nyt tekemä päätös on mielipuolinen. Vasemmalla kädellä rakennetaan kattavaa maakunnallista kokonaisuutta ja oikealla kädellä ammutaan se välittömästi hajalle.
Valinnanvapauden nimissä julkiset terveyspalvelut yhtiöitetään ja avataan kansainväliselle kilpailulle. Seurauksena on täysin läpinäkymätön ja epädemokraattinen markkinabyrokratia sekä loputun valituskierre markkina- ja hallinto-oikeuksiin.

Keski-Suomen Vasemmisto kannattaa avointa, läpinäkyvää ja demokraattista hallintoa ja päätöksentekoa julkisissa palveluissa oli niiden tuottajina yksityiset tai julkiset yhteisöt.

Jukka Kinos p. 0407431153