Piirikokouksen kannanotto irtisanomissuojan puolesta

Keski-Suomen Vasemmiston kannanotto
27.10.2018

Ammattiyhdistysliikkeen romuttaminen epäonnistui

Hallituksen hanke ajaa irtisanomislakia jääräpäisesti karahti karille kahdesta syystä. Ensinnäkin hyvinvointi-Suomi on rakennettu kolmikannalla ja taitavalla neuvottelulla. Se on vankka yhteiskuntarauhaa turvaava perinne, jota ei helpolla murreta. Toisaalta Suomen johtaminen yritysjohtamisen mallilla ei toimi.

Hallituksella oli tavoitteena ohittaa perinteinen sopiminen. Se ei ottanut huomioon, että ammattiyhdistysliike ei ole pieni joukko, vaan suomalaisista kuuluu 2,3 miljoonaa ammattiyhdistyksiin.

Irtisanomissuojan heikentäminen oli vain osa hallituksen tavoitteesta ajaa ay-liike alas ja romuttaa sopimusoikeus työehdoista.  Oli syntymässä massiivinen työmarkkinakriisi tilanteessa, jossa kaikki voima olisi pitänyt keskittää työllisyyden parantamiseen. Suomen Yrittäjien esitystä ajettiin jääräpäisesti, vaikka sen työllisyyttä lisääviä vaikutuksia hallitus ei itsekään voinut osoittaa.

Keski-Suomen Vasemmiston mielestä työllisyyttä edistää paremmin työnantajan ja uuden työntekijän palkkaamisen tukeminen kuin työntekijän rankaiseminen. Työehtojen ja kansalaisten ostovoiman heikentäminen eivät ole tulevaisuutta rakentavaa politiikkaa.

Kansanedustaja Markus Mustajärvi toi piirikokoukselle eduskunnasta ajankohtaiset terveiset. Kuva:Vesa Plath