Pii­ri­ko­kouk­sen kan­nan­ot­to 13.4.2013, Pe­tä­jä­ve­si

SOTE-UUDISTUKSEN TAVOITTEET VESITTYMÄSSÄ

Keski-Suomen vasemmiston piirikokous on huolissaan palvelurakenneuudistuksen tavoitteiden vastaisesta kehityksestä ja ratkaisujen vesittymisvaarasta.

Hallituksen tavoite terveyserojen kaventamiseksi on vastatuulessa. Kalliiksi käyvät terveyserot ovat kasvamassa. 80 % suomalaisista asuu alueilla, joilla perusterveydenhuollon kiireetöntä vastaanottoaikaa joutuu jonottamaan jo yli kaksi viikkoa.

Epäoikeudenmukaisilla lääke- ja matkakustannusten omavastuiden korotuksilla on yhä lisätty potilaiden omarahoitusosuuksia. OECD:nkin moittima terveydenhuollon epätasa-arvo jatkaa näin kasvuaan. Matkakorvausten omavastuuta korotettiin juuri 50 %. Viimeisten tietojen mukaan Kelan matkakorvauksiin ollaan jälleen suunnittelemassa uusia leikkauksia.

Kehitys on hallituksen omien tavoitteiden vastainen. Se osoittaa, että hallitus on menettämässä uskonsa muutoksen mahdollisuuteen ja tarjoaa vain valinnanvapaudeksi nimitettävää keppiä potilaille, jotka joutuvat hakemaan palvelunsa kaupallisilta tuottajilta.

Palvelujen saavutettavuuserot eivät saa jäädä potilaiden omalle vastuulle, järjestäjä- ja maksajatahojen välisen osaoptimoinnin pelivälineiksi ja ”veroparasiittien” elatusaineeksi. Siksi tarvitaan riittävän isoiksi kokonaisuuksiksi integroitu rahoitus- ja palvelujärjestelmä.

Keski-Suomen vasemmisto tavoittelee edelleen demokraattista maakunnallista sote-kokonaisuutta ja painottaa erityisesti rahoituksen epäkohtien samanaikaista korjaamista. Rahoitus on järjestettävä yksikanavaisesti.

Keski-Suomen tulee pyrkiä palvelurakenneuudistuksen ja -rahoituksen pilottialueeksi, johon integroidaan myös Kelan toimintoja ja rahavirtoja. Keski-Suomi on monin tavoin soveltuva, osaava ja toistaiseksi vielä kohtuullisen yhtenäinen kokonaisuus, jonka puitteissa vaikeatkin ongelmat on helpompi ratkaista.