Syys­pii­ri­ko­kous ot­ti kan­taa Jäm­säs­sä 15.11.2014 ul­kois­ta­mi­seen ja ir­ti­sa­no­mi­siin

Keski-Suomen Vasemmisto teki kaksi kannanottoa Jämsässä pidetyssä syyspiirikokouksessa 15.11.2014

Ulkoistukset vaarantamassa resurssiviisasta integraatiota

Kuva:Tanja koskinen
Kuva:Tanja Koskinen

Keski-Suomen Vasemmistoliitto on helpottunut saavutetusta sovusta Sote-ratkaisussa. Samaan aikaan olemme huolissamme Keski-Suomen sote-rakenteen ja koko maakunnan tulevaisuudesta. Palvelurakenteen hajottaminen on käynnissä jo etukäteen; pitkäaikaisia ulkoistussopimuksia valmistellaan kiireellä, jotta ne voitaisiin pakkosyöttää tulevalle tuottajaorganisaatiolle. Kunnallista demokratiaa on tässä markkinoinnissa käytetty tarkoitushakuisesti syöttinä ja kuntien välistä kaunaa ideologisen rakennemuutoksen käyttövoimana.

Jokainen irtiotto maakunnallisesta kokonaisuudesta heikentää edellytyksiä palvelujen laajuuden ja monipuolisuuden säilyttämiseen Keski-Suomessa. Metsien maakunnassa on nähtävä metsä puilta, kokonaisuus on otettava haltuun. Jokainen etukäteinen ulkoistus vaikeuttaa kattavan palvelurakenteen kehittämistä. Sote ei saa olla sotaa, jossa poltetun maan taktiikalla tehdään tilaa ylikansallisille markkinoille.

Solidaarisuutta rakennemuutoskunnille

Kokouksen puheenjohtaja Matias Heikola ja sihteeri Iida Rantala  Kuva:Tanja Koskinen
Kokouksen puheenjohtaja Matias Heikola ja sihteeri Iida Rantala
Kuva:Tanja Koskinen

Viimeaikaiset irtisanomisuutiset ennakoivat monille paikkakunnille kylmää tulevaisuutta. Kuntien kasvava työllistämisvelvoite tuottaa alueellista eriarvoisuutta, ellei valtiovalta osallistu kriisikuntien kustannuksiin suunniteltua isommalla osuudella. Äkillisen rakennemuutoksen tuki on saatettava sille tasolle, että sillä todella voidaan luoda yrittäjyyttä ja työpaikkoja. Yrityksiltä on vaadittava yhteiskuntavastuuta irtisanomistilanteissa.