Nykyisiä kuntia voisi kutsua lähikunniksi ja Keski-Suomi olisi aluekunta. Tämä on aika yleinen eurooppalainen tapa hoitaa kansalaisten palvelut. Pienilläkin kunnilla olisi näin olemassa olon oikeus.
Vasemmistoliiton esitys Keski-Suomen kunnan perustamisesta lähtee siitä, että on etsittävä leveämpiä hartioita palvelujen turvaamiseksi. Sitä ei tarjoa kuntaministerin neljän kunnan malli. Keski-Suomen vasemmistoliitto haluaa perustaa Keski-Suomen kunnan (vrt. Kainuun malli), jonka sisällä vanhat kunnat jatkavat peruskoulutuksen ja muiden lähidemokratiaa vaativien, lakiin perustuvien palvelujen tarjoajina. Keski-Suomen kunta veronkantajana vastaa siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut pelastetaan ja järjestetään reuna-alueita myöten. Näin pystytään turvaamaan lähidemokratia ja ihmisten elämän kannalta välttämättömät palvelut. Tuttu ja arvokkaaksi koettu kuntaidentiteetti säilyy myös.
Vasemmistoliiton esitys Keski-Suomen kunnan perustamisesta lähtee siitä, että on etsittävä leveämpiä hartioita palvelujen turvaamiseksi. Sitä ei tarjoa kuntaministerin neljän kunnan malli. Keski-Suomen vasemmistoliitto haluaa perustaa Keski-Suomen kunnan (vrt. Kainuun malli), jonka sisällä vanhat kunnat jatkavat peruskoulutuksen ja muiden lähidemokratiaa vaativien, lakiin perustuvien palvelujen tarjoajina. Keski-Suomen kunta veronkantajana vastaa siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut pelastetaan ja järjestetään reuna-alueita myöten. Näin pystytään turvaamaan lähidemokratia ja ihmisten elämän kannalta välttämättömät palvelut. Tuttu ja arvokkaaksi koettu kuntaidentiteetti säilyy myös.
Nykyiset olemassa olevat kunnat vastaisivat lasten peruskoulutuksesta, muista lähipalveluista ja lähidemokratiasta. Mm. sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyisivät perustettavan Keski-Suomen kunnan vastuulle. Tällä tavalla isommilla harteilla sosiaali- ja terveyspalvelut voidaan pelastaa ja tarjota ihmisille syrjäseutuja myöten. Keski-Suomen kunnalla olisi myös verotusoikeus ja sen päättäjät valittaisiin suoralla vaalilla.
Tällaisesta kaksitasoisesta demokraattisesti toimivasta kuntamallista on saatu Suomessakin kokemuksia ns. Kainuun kokeilumallissa. Otetaan Kainuun mallista hyvät kokemukset käyttöön keskisuomalaisten asukkaiden parhaaksi!
Kun kuntaministeri Virkkusen työryhmä jätti tyrmäävän esityksensä tulevaisuuden kuntakartaksi, niin viimeistään siinä vaiheessa oli täysin selvää, että ei ainakaan kokoomus tule hallituksessa tukemaan valtion ja kuntien välisen palveluvastuiden tarkistamista niin, että valtio ottaisi terveyspalvelujen järjestämisen vastuulleen. Kaikissa Suomen kunnissa eletään tilanteessa, jossa sosiaali- ja terveysmenot muodostavat yli puolet kunnan budjetista. Kaikissa Suomen kunnissa eletään tilanteessa, jossa kiristyvässä taloudellisessa tilanteessa joudutaan karsimaan lakisääteisistä palveluista tai niitä ulkoistetaan muka halvemmille tuottajille. Kuntademokratia on alistettu talouden saneluun ja päätökset nuijitaan olosuhteiden pakosta. Vahvat peruskunnat ovat siirtyneet historiaan jo ennen tätä esitystä. Ministeriön esitys kertoo myös siitä, että pahempaa on luvassa.
Vasemmistoliitto on mukana rakentamassa ihmisläheisiä ja inhimillisesti välttämättömiä kuntapalveluja tarjoavaa sekä demokraattisesti toimivaa Keski-Suomen uutta kuntaa yhteistyössä keskisuomalaisten kanssa.
Keski-Suomen Vasemmisto
Piiritoimikunta